Posty: 36
Dołączył(a): 22 gru 2010, o 21:35
Katowice 17.01.11 Wykład o fair trade i świadomej konsumpcji
Czyli jak wybierając co kupujesz lub co bojkotujesz możesz wpływać na przestrzeganie praw pracownika i szanowanie środowiska przez duże firmy.
Kiedy: 17.01.2011 (poniedziałek), godz. 18.00
Gdzie: Gugalander, Katowice, ul. Jagiellońska 17a
Wstęp wolny
Z każdej sprzedanej paczki kawy czy herbaty pracownicy produkcyjni dostają ledwie grosze. Często obniżanie kosztów producenta wiąże się z łamaniem praw pracownika, czy wręcz wyzyskiem pracowników, w tym także dzieci. Oszczędza się też na normach ochrony środowiska. Fair Trade to idea takiego modelu handlu, w którym dystrybuuje się produkty wytworzone z poszanowaniem interesów pracowników uczestniczących w produkcji towarów i z zachowaniem norm ekologicznych.
Oprócz tematyki samego Fair Trade poruszone będą też kwestie szeroko rozumianej świadomej konsumpcji i jej roli w wywieraniu nacisku społecznego na producentów.
Ponadto w czasie wykładu ma być poruszony również temat produktów, których producenci tylko próbują podszywać się pod spełnianie wymogów "bycia w porządku".
Prelekcję poprowadzi Magda Noszczyk z Koalicji na rzecz Sprawiedliwego Handlu i Polskiej Zielonej Sieci. W założeniu ma to być wykład połączony z dyskusją.
Jest to drugie z cyklu spotkań poświęconych różnym tematom "zaangażowanym", od praw człowieka, przez prawa zwierząt, po kulturę niezależną. Pierwsze, poprowadzone przez Joannę Garnier z Fundacji La Strada, odbyło się w listopadzie i dotyczyło problemu handlu ludźmi w Polsce i Europie. Trzecia edycja planowana jest na luty.
Jeszcze słowem komentarza dlaczego akurat taki temat: świadome wybieranie produktów w sklepach może się wydawać czasochłonne, a nieraz też droższe (choć nie zawsze - w przypadku dużych marek czasem płaci się za samą markę - przykład herbat czy napojów gazowanych), ale jest stosunkowo prostą metodą działania. I co więcej łączy w sobie tak wiele spraw (od praw pracownika i praw człowieka, przez ekologię i prawa zwierząt, aż po kwestie tego, czy produkt jest zdrowy. W efekcie jest to ten sposób działania, który mógłby przemówić też do osób ogólnie niekoniecznie zainteresowanych aktywizmem.