Strona 3 z 4

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 18 lut 2010, o 20:41
przez gzyra
Nauka pod wpływem interfejsu

Obserwując skutki wyobrażania sobie ruchu w określonym kierunku, mózg bardzo szybko potęguje siłę sygnału, by zwiększyć przesunięcie kursora. Oznacza to, że interfejsy mózg-komputer naprawdę mają przyszłość, a wbrew sceptycznemu nastawieniu niektórych naukowców, proces uczenia powinien przebiegać szybciej, niż ktokolwiek się spodziewał.

Eksperci z University of Washington współpracowali z ośmioma pacjentami ze szpitali w Seattle, którzy chorowali na padaczkę i czekali na operację. Do powierzchni ich mózgów przyczepiono rejestrujące siłę sygnału elektrody. Proszenie ludzi, by wyobrazili sobie wykonywanie jakiegoś ruchu, np. przemieszczania ramienia, to powszechna praktyka, w wyniku której ma powstać sygnał pozwalający kontrolować jakieś urządzenie, np. komputer bądź protezę. Dotąd proces ten był słabo poznany.
Przeprowadzono wiele badań na nieczłekokształtnych naczelnych. Ale jak poprosić zwierzę o wyobrażenie robienia czegoś? Nawet nie wiemy, czy to potrafią – tłumaczy doktorant Kai Miller. Dlatego postanowiono przeprowadzić podobny eksperyment z ludźmi.


Więcej na tej stronie.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 22 lut 2010, o 20:44
przez gzyra
Sunitinib (Sutent), lek z grupy tzw. małocząsteczkowych inhibitorów kinaz, jest od kilku lat stosowany w terapii m.in. raka nerki oraz nowotworów podścieliska przewodu pokarmowego. Pomimo wysokiej skuteczności tego środka u większości pacjentów w ciągu pierwszego roku jego stosowania pojawia się oporność nowotworu na jego działanie. Próby wyjaśnienia tego zjawiska podjęli się naukowcy z Van Andel Research Institute (VARI), zdaniem których sposobem na przywrócenie wrażlwości naa sunitinib jest zablokowanie aktywności jednego z białek regulujących działanie układu immunologicznego. (...)

Aby potwerdzić udział IL-8 w rozwoju oporności, zespół dr. Teha przeprowadził testy na zwierzętach cierpiących na ccRCC. Wykazały one, że podawanie sunitinibu w połączeniu z przeciwciałami neutralizującymi IL+8 skutecznie zwalcza oporność na sunitinib i przywraca jego przeciwnowotworową aktywność.

Na podstawie przeprowadzonych badań można ustalić, że ocena poziomu IL-8 we krwi pacjentów pozwala na ustalenie prawdopodobieństwa powodzenia terapii ccRCC z wykorzystaniem sunitinibu. Co więcej, wynika z nich, że opracowanie leku składającego się z przeciwciał neutralizujących interleukinę 8 mogłoby znacząco poprawić skuteczność leczenia ccRCC, dziś uznawanego za chorobę bardzo trudną do wyleczenia.


Więcej na tej stronie.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 25 lut 2010, o 16:44
przez gzyra
Gen pozwala odzyskać słuch

Amerykańscy naukowcy odkryli gen, którego wstrzyknięcie do ucha w ciągu 10 dni od ogłuszającego wydarzenia pozwala odzyskać zdolność słyszenia. Math1 umożliwia naprawę uszkodzonych komórek rzęsatych narządu Cortiego. (...) Zespół wystawił świnki morskie na oddziaływanie dźwięku będącego odpowiednikiem wystrzelenia 200 naboi. Potem zwierzęta nie mogły usłyszeć niczego, co było cichsze od piły łańcuchowej. Kiedy jednak do ich prawego ucha wstrzyknięto wirusy z genem Math1, niemal całkowicie odzyskały w nim słuch.

Więcej na tej stronie.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 21 mar 2010, o 17:55
przez gzyra
Starość zabija raka

Nowa metoda walki z nowotworami: zamiast zabijać komórki guza naukowcy je... postarzają i czekają, aż same umrą

Testowana przez zespół naukowców z Harvard Medical School w Bostonie terapia zapobiega wzrostowi guzów. Genetykom udało się bowiem „przekonać” komórki nowotworu do powolnego starzenia się i — z czasem — umierania. Komórki rakowe mają zdolność do niemal nieograniczonej liczby podziałów. Dzięki temu rak rośnie i pojawiają się przerzuty. A gdyby tak „wyłączyć” tę możliwość?

Badania na laboratoryjnych myszach dowiodły, że wystarczy zablokować gen Skp2, aby komórki nowotworowe zaczęły starzeć się tak jak wszystkie inne komórki naszego organizmu. A nawet szybciej.

Naukowcy wyhodowali specjalną odmianę myszy, u których występował rak prostaty. U części zwierząt badacze wyłączyli Skp2. Po sześciu miesiącach myszy zbadano. U tych bez „modyfikacji” pojawiły się zmiany chorobowe. Te z wyłączonym Skp2 były zdrowe.


Więcej na tej stronie.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 23 mar 2010, o 10:31
przez gzyra
Naukowcy wiedzą co zrobić, by dorosły uczył się tak szybko jak siedmiolatek

(...) problem z przyswajaniem nowych informacji rozpoczyna się w okresie dojrzewania wraz z pojawieniem się w mózgu receptorów alpha4-beta-delta. (...) W trakcie eksperymentów na myszach okazało się, że istnieje hormon, który może ograniczyć destrukcyjny wpływ alpha4-beta-delta na zdolność uczenia się. Ten hormon to THP, steryd wydzielany przez organizm w odpowiedzi na stres. Delikatne zwiększenie poziomu THP w dorosłym mózgu może znacząco podnieść jego zdolność zapamiętywania.

Badacze sprawdzili tę prawidłowość na myszach, ucząc zwierzęta omijania na ścieżce miejsca gdzie raził je prąd. Młodsze zwierzęta uczyły się go unikać już po jednym przebiegnięciu trasy. Starsze przemierzały ścieżkę wielokrotnie, cierpiąc z powodu porażenia prądem, zanim wpadły na to, jak ominąć niebezpieczny obszar. Wystarczyło, że badacze podali tym myszom THP, a szybko dorównywały one młodszym w sprawności mózgu. Czy podobny mechanizm działa też u ludzi, mają sprawdzić dalsze eksperymenty.


Więcej na tej stronie.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 22 kwi 2010, o 21:19
przez gzyra
Dieta zmienia genom?

Jeśli w czasie ciąży szczurzycom podaje się tłuste pokarmy, u ich córek z większym prawdopodobieństwem rozwinie się rak gruczołu sutkowego. Co więcej, ostatnio wykazano, że nawet jeśli same córki będą się zdrowo odżywiać, ich potomstwo płci żeńskiej jest także w większym stopniu zagrożone nowotworem.

W zwykłych okolicznościach szczury nie chorują na nowotwory piersi, dlatego zespół Soni de Assis z Centrum Medycznego Georgetown University podawał pokoleniu wnuczek kancerogenne związki chemiczne. To zwiększało ryzyko zachorowania u wszystkich zwierząt, lecz osobniki, których babcie jadały niezdrowo, były najbardziej zagrożone.

Po 20 tygodniach u połowy wnuczek, których babcie "przestrzegały" zwykłej diety, pojawiły się guzy gruczołu sutkowego, podczas gdy problem dotyczył już 80% samic z obiema babciami karmionymi wysokotłuszczową paszą i 68% samic z jedną babcią na niezdrowej karmie.


Więcej na tej stronie.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 1 maja 2010, o 14:30
przez K.Biernacka
The New Scientist w artykule "Why acupuncture aids spinal recovery" pisze, że są pozytywne wyniki badań na ludziach, dowodzące skuteczności akupunktury w polepszaniu funkcji sensorycznych i motorycznych u osób z uszkodzeniami rdzenia kręgowego. Autorka artykułu podaje odnośnik do jednego takiego badania opublikowanego w The American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation.

Aby dowiedzieć się dlaczego tak się dzieje, koreańscy naukowcy postanowili przeprowadzić eksperyment na szczurach. Najpierw je okaleczyć, a potem zastosować akupunkturę u jednej grupy, by porównać z grupą kontrolną ewentualną poprawę stanu zdrowia czy przyspieszenie rekonwalescencji:

To find out why, Doo Choi and his colleagues at Kyung Hee University in Seoul, South Korea, damaged the spines of 75 rats. One-third were given acupuncture in two locations: Shuigou – between their snout and mouth, and Yanglingquan – in the upper hind leg. Others received no treatment or "simulated acupuncture".

After 35 days, the acupuncture group were able to stand at a steeper incline than the others and walk better. Staining their paws with ink revealed that their forelimb-hindlimb coordination was fairly consistent and that there was very little toe dragging, whereas the control groups still dragged their feet.
Inflamed spines

The rats in the acupuncture group also had less nerve cell death and lower levels of proteins known to induce inflammation after spinal cord injury and make neural damage worse.

One explanation is that sharp needles prompt a stress response that dampens down inflammation. In humans, the inflammation that follows spinal cord injury is known to be responsible for nerve cell death.


Jak ocenia to inny naukowiec?

Zhen Zheng of the Royal Melbourne Institute of Technology in Australia says the results are "very encouraging". But she says we don't yet know if the results will apply to humans.

For example, the acupuncture treatment on the rats was given almost immediately after injury, but most patients don't seek acupuncture until at least three months after damage to their spines.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 7 cze 2010, o 13:15
przez gzyra
Błotniarka stawowa (Lymnaea stagnalis) pomaga naukowcom zrozumieć efekty wpływu metamfetaminy na mózg. Okazuje się, że pod jej wpływem powstają wyjątkowo silne wspomnienia, których niemal nie sposób zapomnieć. Można więc przejść odwyk w ośrodku, ale po powrocie do starego środowiska zapach czy widok czegoś znajomego na nowo sprowadzą na złą drogę (Journal of Experimental Biology).

Barbara Sorg z Washington State University wyjaśnia, że wspomniane ślimaki są doskonałym modelem, pozwalającym naukowcom badać wpływ narkotyku na pojedyncze neurony. W tym celu porównano przebieg nauki zadania oddechowego w grupie ślimaków na metamfetaminie i zwierząt z grupy kontrolnej.


Więcej w tekście "Ślimak na narkotykach o naszej pamięci ".

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 12 gru 2010, o 19:57
przez K.Biernacka
"Dwa samce myszy doczekały się potomstwa"
wyborcza.pl, 9.12.2010

Po raz pierwszy na świecie urodziły się myszki, których materiał genetyczny pochodzi wyłącznie od dwóch ojców.

jak tego dokonano?
Zespół naukowców z Anderson Cancer Center w Houston (Teksas) dokonał tego, stosując skomplikowane manipulacje z komórkami macierzystymi. Dzięki nim udało się wyhodować samice, które produkowały jajeczka z jednym chromosomem X pochodzącym od samca (będącym tu odpowiednikiem matki). W naturze u ssaków każda komórka jajowa zawiera matczyny chromosom X.

Zmodyfikowane samice skrzyżowano następnie ze zwykłymi samcami. W rezultacie na świat przyszło potomstwo - męskie i żeńskie - posiadające wyłącznie materiał genetyczny dwóch samców. Synowie mieli w komórkach normalny dla płci męskiej zestaw chromosomów XY, a córki - typowy dla płci żeńskiej zestaw XX, przy czym każdy z chromosomów pochodził od innego samca. Potomstwo rozwijało się prawidłowo.

jakie naukowcy widzą zastosowanie?
To osiągnięcie w przyszłości może pomóc ratować zagrożone gatunki i pomóc jednopłciowym parom doczekać się dziecka - informuje pismo "Biology of Reproduction" (...)
Twórcy sukcesu - amerykańscy badacze - uważają, że osiągniecie może także pomóc w ulepszaniu ras zwierząt hodowlanych.

Re: Przykłady wykorzystania zwierząt w ramach nauki

PostNapisane: 27 lut 2011, o 22:12
przez K.Biernacka
"Couch potato" - to wyrażenie określające po angielsku osobę, która spędza większość wolnego czasu siedząc przed telewizorem. Wynikiem takiego stylu życia, któremu towarzyszy często objadanie się, bywa otyłość. Do otyłości dołącza szereg schorzeń, w tym cukrzyca. W Stanach Zjednoczonych (nie tylko tam zresztą) otyłość jest już epidemią. Oznacza to, że takich osób są miliony. Można je obserwować, badać, diagnozować, leczyć, uczyć profilaktyki.

Niestety, naukowcy wolą eksperymenty na zwierzętach pozaludzkich. Takie eksperymenty są technicznie łatwiejsze do wykonania. Technicznie jest łatwiej mieć pełną kontrolę nad warunkami eksperymentu odbywającego się w całości w laboratorium. Prawo pozwala doprowadzać grupy badanych niezależnie od ich woli do choroby, a następnie zabijać ich, by za pomocą sekcji zwłok sprawdzić założone hipotezy. Trzeba spełnić jeden warunek - uczestnicy nie mogą należeć do gatunku Homo sapiens; wszelkie inne gatunki są dopuszczalne.

"Today’s Lab Rats of Obesity: Furry Couch Potatoes"
ANDREW POLLACK, 19.02.2011

fragment:

The corpulent primates serve as useful models, experts say, because they resemble humans much more than laboratory rats do, not only physiologically but in some of their feeding habits. They tend to eat when bored, even when they are not really hungry. And unlike human subjects who are notorious for fudging their daily calorie or carbohydrate counts, a caged monkey’s food intake is much easier for researchers to count and control.

“Nonhuman primates don’t lie to you,” said Dr. Grove, who is a neuroscientist. “We know exactly how much they are eating.”

To allow monitoring of their food intake, some of the obese monkeys are kept in individual cages for months or years, which also limits their exercise. That is in contrast to most of the monkeys here who live in group indoor/outdoor cages with swings and things to climb on.


Obrazek