Posty: 289
Dołączył(a): 14 lut 2010, o 11:36
Re: Nauczanie szowinizmu

gzyra napisał(a):W tym wątku będę zbierał informacje jak szkoły uczą dzieci bycia szowinistami gatunkowymi. Dokument zwany (w przybliżeniu) "Podstawami programowymi szkolnictwa" cierpi na tę samą wewnętrzną niespójność, która dolega Ustawie o ochronie zwierząt. Z jednej strony są piękne deklaracje (szacunek dla zwierząt, ochrona itp), z drugiej podział na te do kochania i do eksploatowania. Przy czym szkoła, podobnie jak wydawnictwa dla dzieci, przyjmuje strategię przemilczania, eufemizmów i zacierania związków pomiędzy wyborem, np. tego, co się zje na śniadanie, a jego skutkiem (szkoda dla zwierzęcia). Proszę mi przy tym nie tłumaczyć, że Podstawy programowe to dokument szowinistycznego społeczeństwa, szowinistycznej normy, szowinistycznych urzędników i na zamówienie szowinistycznych rodziców, bo to wiem. Przykład pierwszy:...
Kolejnym miejscem gdzie na dobre zadomowiło się nauczanie szowinizmu to dodatek do miesięcznika Przyroda Polska - Biuletyn Eko-edukacyjny.
http://www.ekoportal.gov.pl/opencms/ope ... olska.html
W numerze 1 z stycznia 2012 ukazał się materiał Arkadiusza Szałata - Katedra Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa Uniw. Rolniczy w Krakowie - pt.: "Skąd bierze się mleko ?"
Co godne podkreślenia:
Dodatki stałe:
Biuletyn Eko-edukacyjny - przeznaczony jest dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych jako forum wymiany doświadczeń i miejsce popularyzacji pomysłów edukacyjnych w zakresie przyrody.
Oprócz rysu historycznego , opisu znaczenia gospodarczego bydła, szeregu informacji z zakresu biologi , metabolizmu bydła można znaleźć takie oto informacje:
"...Zmieniły się także ich instynkty , dzięki temu współczesne bydło jest przyzwyczajone do obcowania z człowiekiem. Jest to ważne u tego gatunku , gdyż przez codzienne dojenie ma on większą styczność z ludźmi niż inne zwierzęta gospodarskie. Co ciekawe , w przeszłości krowy pozwalały się wydoić jedynie wtedy , gdy w pobliżu znajdowało się cielę. Z czasem instynkt ten został wytłumiony i krowy oddają mleko niezależnie od obecności potomstwa w ich pobliżu..."
Opis ewolucji wytłumiania instynktów godny pracownika katedry Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa Uniw. Rolniczego w Krakowie , chyba tylko lepsza i wydajniejsze w płodzeniu w tego typu tekstów jest pani prof. Cichosz - no niech będzie ,że poziom jest zbliżony .
Idąc dalej :
"...Co więcej , bydło żywi się często produktami ubocznymi pochodzącymi z przerobu płodów rolnych , jak wytłoki owocowe i warzywne , odpady browarniane czy gorzelniane.Dzięki temu niepełnowartościowe białko roślinne zawarte w paszy zostaje przekształcone w pełnowartościowe białko zwierzęce , pod postacią mleka lub mięsa.Mleko jest również źródłem wapnia tak potrzebnego dla organizmu człowieka."
Aby nie pozostawić złudzeń autor kolejno podaje:
"Bydło dzieli się w zależności od sposobu jego użytkowania - na robocze , mleczne , mięsne i wielokierunkowe....Odchody bydlęce są doskonałym naturalnym nawozem , niepowodującym zanieczyszczenia środowisko".
Na koniec została umieszczona standardowa odezwa dla branży mlecznej czyli:
"...Dominującym składnikiem mineralnym w mleku jest wapń , stanowiący budulec kości , dlatego jest ono zalecane dla dzieci i młodzieży.Białko zwarte w mleku cechuje się wysoką wartością biologiczną , dzięki dużemu udziałowi aminokwasów egzogennych , to znaczy takich , których organizm nie potrafi wytworzyć i które muszą być dostarczone wraz z pożywieniem . Mleko stanowi również źródło witamin ...."
Dzieci są zadowolone,poznają "rozbudowane" tajniki życia bydła na farmach,uczą się szacunku do zwierząt , rosną w poczuciu zdrowa i siły ,nauczyciele mają kolejne rzetelne źródło informacji,przemysł mleczny zaciera ręce ,a na Katedrach Uniwersytetów płodzi się kolejne ........
Warto zauważyć,iż specjalista w temacie ani razu nie użył pojęcia wydzielina gruczołów mlecznych.
POZDRAWIAM Z ZIELONEJ GÓRY
