Francione - część 3
Zapraszam do obejrzenia, wysłuchania i przedyskutowania trzeciej części wywiadu Adama Kochanowicza z Garym L. Francione. Pierwsza część jest na tej stronie, a druga tu. Poprzednia część zakończyła się na stwierdzeniu, że reformy polepszające w jakimś stopniu dobrostan muszą być opłacalne dla hodowców i producentów. Francione stwierdził, że rzeczywiście głównie takie są wprowadzane. Koniec końców, niezależnie od tego, czy postulaty są abolicjonistyczne czy reformatorskie, i tak wynikiem są reformy, więc po co ograniczać się do postulowania jedynie reform? W tym odcinku mówi o następujących rzeczach:
Jak zwykle pokornie proszę o uwagi co do zawartości streszczenia, mogłem coś źle zrozumieć lub niepotrzebnie dodać coś od siebie. (Dzięki Katarzynie B. za uwagi).
Spójrz także na inne części wywiadu: część 1, część 2, część 4, część 5, część 6, część 7 (ostatnia).
Całość wywiadu (filmy i streszczenia) znajdziecie także w dziale Weganizm->Etyka na stronach internetowych Empatii.
- Przykładem reformy korzystnej dla przemysłu wykorzystującego zwierzęta, która miałaby miejsce niezależnie od żądań grup reformatorskich, jest zamiana sposobu zabijania kur z ogłuszania prądem i podcinania gardła na zagazowywanie (CAK - Controlled Atmosphere Killing). PETA prowadzi kampanię na rzecz tej zamiany, skierowaną np. wobec KFC. Zagazowywanie jest ekonomicznie korzystniejsze, wskazują na to badania. Francione przewiduje, że najbliższych latach przemysł dokona dobrowolnie tej zmiany. Paradoksalnie, w tej chwili KFC opiera się jej właśnie dlatego, że jest ona wymuszana przez zewnętrzne grupy nacisku, jak np. organizacje animal welfare i new welfare Powtórzmy: takie same zmiany regulujące rzeź można osiągnąć propagując całkowite zniesienie eksploatacji zwierząt, gdyż przemysł zareaguje na oskarżenia obietnicą poprawy warunków hodowli i metod zabijania zwierząt. Dlatego Francione dziwi się, że ludzie tracą czas stawiając sobie za cel walkę o te reformy.
- Innymi przykładami praktyk przemysłu eksploatującego zwierzęta, które są nie do utrzymania z przyczyn ekonomicznych i jednocześnie oprotestowywane z przyczyn humanitarnych, są kojce porodowe dla świń i veal crates (sposób chowu cieląt w ciasnych boksach, bez dostępu do wybiegu, światła i innych cieląt, w Europie zakazany)
- Kiedy uda się wprowadzić (lub osiągnąć zapowiedź wprowadzenia) opisanych wyżej reform, organizacje, które o nie zabiegały, ogłaszają zwycięstwo, chwaląc przemysł za gotowość do zmian. Przedstawiają się jako skuteczne w poprawie losu zwierząt, co wpływa na ilość darowizn. Przemysł korzysta z faktu tych reform, poprawiając swój wizerunek w społeczeństwie, jako dbających o dobrostan zwierząt. Konsumenci produktów odzwierzęcych utwierdzeni są w przeświadczeniu, że ich wybory są moralnie dopuszczalne
- Działania reformatorskie typu animal welfare są problematyczne nie tylko dlatego, że nie domagają się znaczącego poziomu ochrony zwierząt czy zabiegają o zmiany korzystne dla przemysłów eksploatujących zwierzęta, ale przede wszystkim dlatego, że zachęcają do kontynuacji konsumpcji produktów odzwierzęcych
- Czy powinniśmy popierać akcje typu "piątek bez futra" ("dzień bez futra") lub "bezmięsny poniedziałek"? Problem z akcjami antyfutrzarskimi polega na tym, że nie zachęcają ludzi do szerszego spojrzenia na inne produkty odzwierzęce, jak skóra, wełna czy jedwab. Dodatkowo, kampanie antyfutrzarskie zdaniem Francione często są seksistowskie i mizoginistyczne i dają ludziom okazję do ubliżania kobietom, które noszą futra, co nie ma raczej miejsca w stosunku do mężczyzn w skórzanych kurtkach, bo istnieje obawa przed gwałtowną reakcją z ich strony. Bezmięsny poniedziałek nie jest natomiast "dniem weganizmu", a więc w akcję tę wpisane jest różne traktowanie mięsa i pozostałych produktów odzwierzęcych. Francione jest świadomy tego, że ludzie potrzebują możliwości stopniowego przechodzenia na weganizm. Jest nią np. plan trzech kroków: jedz na próbę, przez kilka tygodni, wegańskie śniadania, a jak przekonasz się, że ci to służy, zrób tak z obiadami, a później kolacjami
Jak zwykle pokornie proszę o uwagi co do zawartości streszczenia, mogłem coś źle zrozumieć lub niepotrzebnie dodać coś od siebie. (Dzięki Katarzynie B. za uwagi).
Spójrz także na inne części wywiadu: część 1, część 2, część 4, część 5, część 6, część 7 (ostatnia).
Całość wywiadu (filmy i streszczenia) znajdziecie także w dziale Weganizm->Etyka na stronach internetowych Empatii.
Ostatnio edytowano 17 cze 2010, o 15:08 przez gzyra, łącznie edytowano 2 razy