Strona 1 z 4

SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT.

PostNapisane: 22 maja 2009, o 06:44
przez radek
proponuję podyskutować o koncepcji utworzenia SAMORZĄDU OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT. teraz ruch obrońców praw zwierząt jest rozbity, jest podzielony. w polsce oddzielne grupy osób działają na rzecz zwierząt. w polsce obrońcy praw zwierząt prowadzą działalność zorganizowani w stowarzyszenia, fundacje, kluby, itd. niektórzy prowadza działalność w pojedynkę, tak jak ja. proponuje zjednoczyć ruch obrońców praw zwierząt w polsce, zintegrować wszystkie osoby pomagające zwierzętom. proponuje utworzyć SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT. czym taki samorząd różniłby się od stowarzyszenia czy fundacji? jako wprowadzenie do dyskusji proponuję rozważyć sposoby podejmowania decyzji – JEDNOOSOBOWO I WIELOOSOBOWO. a później przedstawię koncepcję takiego samorządu.


JEDNOOSOBOWO I WIELOOSOBOWO

samorządność jest przeciwieństwem JEDNOOSOBOWEGO kierowania, jednoosobowego rządzenia, jednoosobowego sprawowania władzy. jednoosobowe sprawowania władzy jest typowe dla struktur politycznych, scentralizowanych struktur społecznych opartych na więziach pionowych (podporządkowania, podległości, dominacji, przymusu). takie scentralizowane struktury społeczne przypominają piramidę, jeżeli spojrzy się na nie z boku, lub spojrzy się na ich schemat organizacyjny. jednoosobowo rządzą dyktatorzy i despoci. jednoosobowo rządził HITLER i STALIN. jednoosobowo rządzili carowie i królowie. jednoosobowo rządzą prezydenci, premierzy rządów, szefowie administracji państwowej, dowódcy wojskowi, dowódcy policji, przywódcy partii politycznych, szefowie związków zawodowych, przywódcy kościołów, przywódcy sekt, szefowie gangów i mafii, szefowie firm prywatnych i szefowie firm państwowych.

im władza jest bardzie scentralizowana, im większą władzę mają ci, co znajdują się na szczycie tej piramidy, tym system sprawowania władzy jest bardziej totalitarny, a zakres wolności ludzi na ,,dole” bardziej ograniczony. im władza jest bardziej zdecentralizowana, podzielona pomiędzy większą grupę ludzi, im władza jest bardziej rozproszona, im mniejszą władzę mają ci, co znajdują się na szczycie tej piramidy, tym system sprawowania władzy jest mniej totalitarny, a bardziej demokratyczny, tam zakres wolności ludzi jest większy. władza polega na ograniczaniu wolności ludzi. decentralizacja władzy zwiększa zakres wolności ludzi.

udział w tzw. wyborach politycznych, czyli do scentralizowanych struktur społecznych, jest oddaniem, zrzeczeniem się władzy nad sobą i przekazaniem jej politykom. to wyrzeczenie się samodzielności i wolności dokonywania wyborów. to zrzeczenie się wolnej woli, czyli daru od stwórcy.

osoba znajdująca się na szczycie, na ,,górze” tej piramidy, czyli scentralizowanej strukturze władzy, podejmuje jednoosobowo decyzje i przekazuje je w postaci rozkazów, poleceń, zarządzeń, nakazów, zakazów, itd., do wykonania przez osoby znajdujące się poniżej, na ,,dole”, na wieloszczeblowej trójkątnej drabinie hierarchii władzy. a od ,,dołu” do ,,góry” płyną meldunki o wykonaniu decyzji podjętej na ,,górze”.

strukturą społeczną, w której władza jest najbardziej podzielona, rozdzielona pomiędzy ludzi, rozproszona, zdecentralizowana, zdemokratyzowana, w sprawowaniu której uczestniczy najwięcej osób, jest SAMORZĄD. w samorządzie decyzje są podejmowane WIELOOSOBOWO, grupowo, zespołowo, kolegialnie, kolektywnie, razem, wspólnie. decyzje podjęte w samorządzie są wyrazem zbiorowej woli społeczności tworzącej samorząd, a nie woli tylko jednej osoby, jak w przypadku władzy jednoosobowej. samorząd jest formą sprawowania władzy wieloosobowej we wspólnocie.

w samorządzie nie ma zastosowania ,,prawo silniejszego”, czyli tego kto sprawuje władzę. w scentralizowanej strukturze władzy to ludzie władzy kontrolują poddanych. w samorządzie wszyscy członkowie samorządu, czyli samorządowcy, kontrolują, ,,patrzą na ręce” osobom podejmującym decyzje.

w przeciwieństwie do partii politycznych i innych scentralizowanych struktur tworzonych przez ludzi, w samorządzie nie chodzi o władzę nad innymi ludźmi, lecz o JEDNOŚĆ, o siłę, o moc, gdyż w JEDNOŚCI LEŻY SIŁA. z jedności wypływa moc. poczucie jedności daje wewnętrzną moc spełniania czegokolwiek. moc tworzenia czegokolwiek bierze się z wewnętrznej siły, z wewnętrznej mocy, które są dziełem jedności. moc tworzenia bierze się wewnętrznej siły, a nie z zewnętrznej władzy. w samorządzie chodzi o moc płynącą ze współpracy, o moc płynąca ze wspólnoty, a nie o władze nad innymi osobami.

samorząd jest najbardziej demokratyczną strukturą społeczną, a zakres wolności ludzi w samorządzie jest największy. DEMOS znaczy LUD, KRATOS znaczy WŁADZA, zatem DEMO - KRACJA oznacza SPRAWOWANIE WŁADZY PRZEZ LUD, CZYLI LUDOWŁADZTWO, CZYLI PRZEZ WSZYSTKICH. w samorządzie nie występują pomiędzy ludźmi więzi pionowe, typowe dla scentralizowanych struktur politycznych. w samorządzie istnieję tylko więzi poziome pomiędzy ludźmi oparte na zasadzie równości i wolności wszystkich w sprawowaniu władzy w społeczności, która utworzyła samorząd. w samorządzie nie ma ,,góry” ani ,,dołów”. w samorządzie wszyscy są na jednej linii poziomej. wszyscy są równi. samorząd jest społeczną strukturą horyzontalną. samorząd to w pełni autonomiczna, niezależna grupa społeczna współpracująca z innymi podmiotami działającymi w jej otoczeniu.

samorządność to sposób sprawowania władzy z innymi, a nie nad innymi we wspólnocie. to sposób zarządzania, gospodarowania tym, co jest wspólne, a nie prywatne czy państwowe. tym co jest wspólną własnością wszystkich. najmniejszą samorządową strukturą społeczną może być rodzina, jeżeli jej członkowie stosują zasady dotyczące samorządności. samorząd mogą tworzyć już dwie osoby. rodzina może być wspólnotą materialną (majątkową) i duchową. właśnie do takiego stanu duszy, czyli stanu bycia – jedności, wszyscy dążymy rozwijając się duchowo.


myślę i czuję, a więc istnieję.

radek

zapraszam do dyskusji o sposobach podejmowania decyzji.

Re: SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT.

PostNapisane: 22 maja 2009, o 10:47
przez a_meba
Zapraszam na OGÓLNOPOLSKI ZJAZD RUCHU WALCZĄCEGO O PRAWA I WYZWOLENIE ZWIERZĄT. Odbyły się już 4, w listopadzie piąty. Strona: http://zjazdproanimal.prv.pl/

zjazd obrońców praw zwierząt w olsztynie

PostNapisane: 22 maja 2009, o 11:01
przez radek
ten zjazd miał charakter szkoleniowy. a ja mam na myśli nową formę zorganizowania się ruchu obrońców praw zwierząt. na przykład temat ,,skoordynowane działania przeciwko wykorzystywaniu zwierząt w cyrkach” zmierza w tym właśnie kierunku, o który mi chodzi. żałuję, że wcześniej nie wiedziałem o tym zjeździe, ponieważ mieszkam blisko olsztyna.

radek

Re: SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT.

PostNapisane: 22 maja 2009, o 11:11
przez Administrator
Zgodnie z opisem tego działu: "O ideach, filozofii, strategiach i koncepcjach działania", przenoszę ten wątek z działu "Off-topic".

Re: SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT.

PostNapisane: 22 maja 2009, o 12:34
przez a_meba
Radek, to, co dzieje się na zjazdach, zależy od uczestników. To nie tylko "szkolenia", lecz również - a może nawet głównie - planowanie przyszłych działań, koordynowanie ich i współpraca ludzi z różnych organizacji oraz osób niezależnych.

to jeszcze nie jest współdecydowanie

PostNapisane: 22 maja 2009, o 12:49
przez radek
tylko jeden temat tego zjazdu dotyczył koordynacji. inne tematy, to tematy typowo szkoleniowe. a poza tym zjazd, to nie to samo, co samorząd. to jeszcze nie jest współdecydowanie wszystkich zgromadzonych osób.

radek

Re: SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT.

PostNapisane: 22 maja 2009, o 15:43
przez Paxi
czemu twierdzisz, ze tylko jeden temat? masz na mysli cyrki, tak? możesz rozwinąć tę myśl?

proponuję nie odbiegać od tematu.

PostNapisane: 23 maja 2009, o 09:23
przez radek
proponuję nie odbiegać od tematu. a tematem jest samorządność. zainteresowanych zjazdem, o którym była mowa, odsyłam do strony internetowej. proponuję porozmawiać o sposobach podejmowania decyzji przez ludzi.

radek

POJĘCIE SAMORZĄDU

PostNapisane: 28 maja 2009, o 07:47
przez radek
post ten dedykuje ais, która interesuje się prawem.


POJĘCIE SAMORZĄDU


CO TO JEST SAMORZĄD?

w historii nowożytnej termin samorząd pojawił się dopiero w 19 wieku w niemieckiej nauce prawniczej jako określenie organizacji administracji gminnej. otrzymała ona wówczas nazwę ,,selbstverwaltung”, której polskim odpowiednikiem jest słowo ,,samorząd”.

samorząd jako jedna z form organizacji społeczeństwa (inne to partie polityczne, kościoły, związki zawodowe, stowarzyszenia, fundacje, itd.) posiada wiele różnych definicji. do dzisiaj jednak pojęcie samorządu nie jest terminem jednoznacznym i powszechnie przyjętym w literaturze. dlatego ten tekst jest prezentacją tego, jak ja rozumiem pojęcie – samorząd.

rozpocznę od etymologi, czyli od znaczenia tego słowa. samo-rząd oznacza samodzielne rządzenie się określonej społeczności. samo słowo nie oddaje w pełni istoty tego, czym jest samorząd, gdyż nie da się jej ująć w ramach jednego wyrazu. dla właściwego zrozumienia pojęcia samorządu niezbędne jest przedstawienie jego cech.

POWSZECHNOŚĆ

samorząd powstaje z woli osób, które go utworzyły. powstaje oddolnie bo taka jest wola tych osób, a nie odgórnie na skutek przekazania części władzy, czyli decentralizacji władzy. samorząd to oddolnie samoorganizująca się grupa ludzi samodzielnie określająca zasady organizowania się. samorząd to sposób sprawowania władzy, ale nie nad kimś na zasadzie nadrzędności i podległości, lecz wspólnie, razem z innymi, na zasadzie równości (partnerstwa).

samorząd posiada cechę powszechności, która oznacza, że wszyscy członkowie społeczności w określonym środowisku stanowią samorząd. oznacza to, że podmiotem samorządu są wszystkie osoby stanowiące grupę, która utworzyła samorząd. wszyscy członkowie tej grupy są samorządowcami. członkostwo w samorządzie powstaje bez świadomości i woli jednostki. wynika z faktu przynależności do grupy, która tworzy samorząd. dla przykładu. wszyscy mieszkańcy miasta są członkami samorządu terytorialnego miasta. wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa są członkami samorządu pracowniczego.

samorząd stwarza możliwości dobrowolnego i aktywnego udziału wszystkich członków społeczności w jego pracach. cecha powszechnej przynależności oznacza, że nie można uchylić się od członkostwa w samorządzie, wypisać się z samorządu, tak jak to można zrobić w przypadku zrzeszenia, stowarzyszenia, klubu, związku zawodowego, itd., lecz można uchylić się jedynie od aktywności w jego pracach.

DECYZYJNOŚĆ

samorząd posiada szereg możliwości wyrażania swojej woli, czyli kompetencji o różnym charakterze. może opiniować, zgłaszać wnioski, inicjować, proponować, konsultować, wyrażać zgodę, kontrolować. jednak możliwość podejmowania decyzji, stanowienia, dokonywania wyborów, rozstrzygania spraw społeczności, rozporządzenia przez wszystkich, czyli wspólnego sprawowania władzy, to podstawowa cecha samorządu. decyzja samorządu nazywa się uchwałą. cecha ta odróżnia w zasadniczy sposób samorząd od innych organizacji społecznych. grupę społeczną, która nie podejmuje decyzji nie można uznać za samorząd. możliwość podejmowania decyzji o charakterze publicznym przez samorząd, czyli wspólnego sprawowania władzy (współdecydowania) obejmuje najważniejsze sprawy danej dziedziny stosunków społecznych. grupę, która decyduje tylko w sprawach drugorzędnych nie można nazwać samorządem. a zatem samorządność to decydowanie przez wszystkich członków społeczności, o wszystkich najważniejszych sprawach społeczności.

SAMODZIELNOŚĆ

słowo samodzielność jest synonimem słów autonomia, niezależność, suwerenność, niepodległość, samostanowienie. oznacza to, że samorząd podejmuje decyzje bez nacisków i ingerencji innych osób. sprawy są rozstrzygane tylko zgodnie z wolą osób, które tworzą samorząd. cecha samodzielności wyklucza wszelkiego rodzaju elementy hierarchicznego podporządkowania, nadzoru, kontroli, czy sprawowania opieki na samorządem, a zwłaszcza przez instytucje państwowe. wszelkie oddziaływania tego rodzaju na samorząd ograniczałyby samodzielność decyzyjną samorządu. samorząd to w pełni autonomiczna, niezależna grupa społeczna współpracująca z innymi podmiotami działającymi w jej otoczeniu.

SAMOFINANSOWANIE

samorząd wszystkie swoje wydatki pokrywa, finansuje z własnych dochodów, kredytów i pożyczek. nie otrzymuje dotacji, gdyż to może powodować uzależnienie od przyznającego dotacje. w przyszłości wymiana dóbr i usług będzie odbywała się bez pośrednictwa pieniędzy. pieniądze zostaną zlikwidowane jako miernik wartości dóbr i usług i jako pośrednik wymiany. wówczas zaniknie cecha samorządu jaką jest samofinansowanie.

SPOŁECZNY CHARAKTER

samorząd jest organizacją osób, która nie wchodzi w skład administracji państwa. formy oddziaływania organów państwowych i samorządowych są odmienne. organy państwa realizują politykę państwa, czyli wykonują decyzje podjęte na szczycie scentralizowanej struktury hierarchicznej jaką jest państwo. organy państwa stosują zakazy, nakazy, kary, nagrody. organy państwa mogą stosować przymus, aby zmusić ludzi do podporządkowania się funkcjonariuszom państwa.

samorząd jest strukturą środowiskową i bardzo często lokalną. samorząd stosuje inne środki. samorząd stosuje się do zasad asocjacji – współpracy i współdziałania, a nie rywalizacji i przeciwdziałania. są to przekonywanie, motywowanie, doradzanie, wspieranie, koordynacja działań, negocjacje, poszukiwanie kompromisów, zawieranie porozumień, zawieranie umów. zawiązywanie sojuszy w sprawie, a nie przeciwko komuś. samorząd nie stosuje zakazów, nakazów, kar i nagród, nie ingeruje w wolna wolę kogokolwiek. nikogo do niczego nie zmusza. wszystkich zaprasza.

praca, aktywność w organach samorządu ma charakter społeczny, czyli jest wykonywana bez wynagrodzenia finansowego. w pracach organów samorządu uczestniczą ci, co zamierzają coś ofiarować, coś dać społeczności tworzącej samorząd, a nie tylko brać jak to robią politycy. politycy biorą, zagarniają władzę i pieniądze.

samorząd nie jest strukturą polityczną. samorząd jest strukturą społeczną, a członkowie samorządu, czyli wszystkie osoby społeczności tworzącej samorząd nie są politykami, lecz samorządowcami. te organizacje, które dzisiaj określa się jako samorządy są w istocie formą partycypacji (dwuwładzy), czyli udziału grup społecznych i administracji państwowej w rozstrzygani spraw różnych grup społecznych. instytucje, które obecnie są nazywane samorządami tak naprawdę samorządami nie są. są to zreformowane, zdecentralizowane w pewnym stopniu twory administracji państwowej opanowanie przez lokalnych polityków (są upolitycznione) i działające pod dyktando polityków z centrali i w niewielkim stopniu zaspokajające potrzeby i pragnienia różnych lokalnych grup społecznych. ich głównym celem jest ograniczanie wolności ludzi, czyli sprawowanie władzy nad ludźmi.

RÓWNOŚĆ (PARTNERSTWO)

samorząd zapewnia równość praw wszystkim. wszyscy mają równe prawa. w samorządzie jest równe traktowanie wszystkich, czyli bez faworyzowania i dyskryminowania kogokolwiek w jakiejkolwiek dziedzinie działalności społeczności, która utworzyła samorząd. samorząd zapewnia równy dostęp do władzy, czyli do ludowładztwa. samorząd stwarza równe szanse, równe możliwości, równe sposobności, równe warunki, równą dostępność we wszystkich dziedzinach. a przede wszystkim równość w dostępie do tych samych informacji w tej samej chwili. nie zachowanie tej zasady oznaczałoby nierówność przy podejmowaniu wspólnych decyzji. wszyscy członkowie samorządu mają równy wpływ na podejmowanie decyzji, ponieważ stosowana jest zasada 1 człowiek = 1 głos. bogatsi mają taki sam wpływ na podejmowanie decyzji jak biedniejsi. dla przykładu w spółce akcyjnej stosowana jest zasada 1 akcja = 1 głos, co faworyzuje, preferuje ludzi, którzy mają więcej akcji, czyli więcej pieniędzy, czyli ludzi bogatszych. oni mają więcej władzy, ponieważ mają więcej pieniędzy. W samorządzie stosowana jest zasada WSZYSTKO JEST RÓWNE I WSZYSTKO JEST INNE.

WOLNOŚĆ

wolność to niczym nie ograniczona możliwość dokonywania wyborów, decydowania o sobie. wolność to nie ingerowanie w wolną wolę innej istoty.

JAWNOŚĆ

w samorządzie wszystkie informacje o charakterze publicznym są jawne. tajność niektórych informacji lub ograniczenie w dostępie do niektórych informacji publicznych narusza zasadę równości w dostępie do informacji i równości w możliwości współdecydowania. stwarza podział na lepiej poinformowanych, czyli uprzywilejowanych i dyskryminowanych w dostępie do informacji i możliwości decydowania. niejawność (tajność) jest instrumentem podtrzymującym monopol na informacje i decyzje, przez tych co mają dostęp do informacji. dlatego tak ważna jest jawność wszystkich informacji o charakterze publicznym.

GODNOŚĆ

oto kilka cytatów z książki ,,ROZMOWY Z BOGIEM - KSIĘGA TRZECIA” NEALA DONALDA WALSCH`A.

(...)Nie zdołaliście rozwiązać podstawowego problemu, jakim jest zwykłe nakarmienie ludzi i zadbanie o ich zdrowie, nie mówiąc już o takim wyzwaniu jak stworzenie im równych możliwości.(...)
(...)Dlaczego? Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego tak nikły postęp poczyniliśmy w zarządzaniu swoimi sprawami przez ostatnie lata?(...)
(...)Wiąże się to z Pierwotnym Mitem waszej kultury, z którego siłą rzeczy wywodzą się wszelkie pozostałe. Dopóki nie zmienią się one, nie zmieni się nic. Gdyż mity waszej kultury kształtują wasza etykę, a etyka wasze postępowanie. Lecz problem w tym, że wasz kulturowy mit kłóci się z waszym podstawowym instynktem.
Co masz na myśli?
Pierwotny Mit waszej kultury głosi, że istoty ludzkie są z natury złe. O tym mówi mit o grzechu pierworodnym. Zło nie tylko jest właściwe człowiekowi, ale również wrodzone.
Z tego mitu wywodzi się siłą rzeczy drugi – o przetrwaniu ,,najlepiej przystosowanych”.
Mit ten dzieli ludzi na silnych i słabych; aby przeżyć, musisz okazać się silny. Zrobisz, co w twojej mocy, aby pomóc bliźnim, ale gdy w grę wejdzie twoje własne przetrwanie, przede wszystkim będziesz miał na względzie swoją osobę. Pozwolisz nawet, aby ginęli inni. Co więcej, posuniesz się jeszcze dalej. Jeśli uznasz, że aby zapewnić przetrwanie sobie i swoim bliskim, musisz zabić, zgładzisz ,,słabych”, przez co zaliczysz siebie do ,,najlepiej przystosowanych”.
Niektórzy powiadają, że to wasz podstawowy instynkt, tak zwany ,,instynkt samozachowawczy”. Ten właśnie mit w dużym stopniu ukształtował wasza etykę i zachowania społeczne.
Lecz waszym ,,podstawowym instynktem” nie jest przetrwanie, lecz raczej jedność, miłość, GODZIWOŚĆ. Cechuje on wszystkie istoty rozumne. Zapisany jest w waszej pamięci komórkowej. Stanowi wasza wrodzoną naturę. Tak upada pierwotny mit waszej kultury. Nie jesteście z natury źli, nie przychodzicie na świat skażeni ,,grzechem pierworodnym”.
Gdyby waszym podstawowym instynktem był ,,instynkt samozachowawczy”, gdybyście byli z natury ,,źli”, nie ratowalibyście instynktownie dziecka przed upadkiem, dorosłego przed utonięciem, w ogóle nikogo przed niczym. Lecz kiedy działacie instynktownie i do głosu dochodzi wasza podstawowa natura, tak właśnie postępujecie, nawet z narażeniem własnego życia.
Zatem ,,samozachowanie” nie może być waszym ,,podstawowym” instynktem, tak jak z pewnością nie jesteście z natury ,,źli”. Wasze odruchy, wasza natura stanowią odzwierciedlenie waszej prawdziwej istoty, którą jest jedność, miłość i GODZIWOŚĆ.(...)
(warto podkreślić różnice miedzy ,,GODZIWOŚCIĄ” a ,,jednakowością”. dążenie do jednakowości nie jest podstawowym instynktem rozumnych istot, wręcz odwrotnie. - dopisek radka)
(...)Podstawowym instynktem wszelkich form żyjących jest wyrażanie swej wyjątkowości, nie jednakowości. Budowanie społeczeństwa, w którym dwie istoty byłyby sobie naprawdę równe (zamiast słowa równe, powinno być jednakowe – dopisek radka), jest nie tylko niemożliwe, ale i niewskazane. Mechanizmy mające na celu zaprowadzenie ekonomicznej, politycznej i społecznej ,,jednakowości” (jak to miało miejsce w socjaliźmie – dopisek radka) nie sprzyjają, a przeciwdziałają najświetniejszej idei i najszczytniejszemu celowi – które polegają na zapewnieniu każdej istocie możliwości i warunków do urzeczywistniania jej największego pragnienia i prawdziwie stworzenia siebie na nowo.(...)
(do tego potrzeba równych szans, uznanie inności każdego człowieka, a nie jednakowości. w tym właśnie zawiera się GODZIWOŚĆ. identyczność, będąca wynikiem działania zewnętrznych sił i obowiązków narzuconych przez władzę – na przykład jednakowe mundurki szkolne, alby komunijne i mundurki harcerskie - nie tylko nie prowadzi do GODZIWOŚCI, ale ją wyklucza. przekreśla możliwość prawdziwego stworzenia siebie na nowo, wyrażenia swojej inności, wyjątkowości, co stanowi najwyższy cel wszystkich oświeconych istot.- dopisek radka)
(...)A gdzie mogłyby zaistnieć równe szansę dla każdego? W takim układzie, w którym podstawowe potrzeby każdej jednostki związane z przeżyciem byłyby zaspokajane, co uwolniłoby ją od konieczności zabiegania o własne przetrwanie i umożliwiło swobodne oddawanie się własnemu rozwojowi i tworzeniu. Innymi słowy, w układzie, który naśladowałby pierwotny układ zwany życiem, gdzie przetrwanie jest zapewnione.
Ponieważ w społeczeństwie oświeconym problem przetrwania nie występuje, nigdy nie dopuszczono by tam do tego, aby którykolwiek z jego członków cierpiał niedostatek czegokolwiek, gdyby wystarczało tego dla wszystkich. Tam własna korzyść i dobro ogółu są ze sobą tożsame.
Takiego poziomu pojmowania nie mogłoby osiągnąć żadne społeczeństwo oparte na micie ,,wrodzonego zła” czy ,,przetrwania najlepiej przystosowanych”.(...)
(...)Nawet jeśli ktoś nie kiwnął palcem, aby sobie zasłużyć na to? Nawet jeśli nie wniósł swojego wkładu w dobro publiczne? Nawet jeśli jest niegodziwy?
Dobrem publicznym jest życie. Już przez to, że żyjesz, wnosisz wkład w dobro publiczne. Trudno jest duchowi przebywać w postaci fizycznej. Zgoda na jej przyjęcie stanowi, w pewnym sensie, poświecenie – ale takie, które jest nieodzowne (może nawet byt przyjemne) do tego, aby Wszystko mogło poznać siebie na drodze doświadczenia i odtworzyć się na nowo w jeszcze wspanialszym wydaniu swej najwyższej wizji o sobie. Trzeba pamiętać, po co tu jesteśmy.(...)
a zatem żyć GODNIE to mieć zapewnione możliwości zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb bez martwienia się o przetrwanie, aby swobodnie rozwijać się duchowo, czyli wyrażać swoją inność, wyjątkowość.

SOLIDARNOŚĆ

samorząd stwarza możliwości każdemu członkowi społeczności na zaspokojenie jego potrzeb przynajmniej na poziomie minimalnym. takich jak: mieszkanie, ubranie, jedzenie, leczenie, edukacja, kultura, itd., jeżeli nie jest w stanie sama/sam zaspokoić swoje podstawowe potrzeby bytowe lub przy pomocy najbliższej rodziny. każdy ma zagwarantowane minimum zaspokojenia swoich potrzeb. zasada solidarności oparta jest na zasadzie odpowiedzialności zbiorowej wszystkich za wszystkich. nie stosowanie tej zasady oznaczałoby zaniedbanie potrzeb najuboższych członków społeczności i ograniczenia ich możliwości rozwoju.

JEDNOŚĆ

oto dwa cytaty z książki ,,ROZMOWY Z BOGIEM - KSIĘGA TRZECIA” NEALA DONALDA WALSCH`A.

(...)Na przykład, wasz upór, wasze upodobanie do porównywania, ciągła potrzeba wartościowania rzeczy jako ,,lepszych” czy ,,gorszych”, ,,wyższych” czy ,,niższych”, ,,dobrych” czy ,,złych”, dowodzą, jak dalece popadliście w dualizm; jak głęboko pogrążyliście się w podzielności.
Czy te cechy nie występują w wyżej rozwiniętych kulturach? I co rozumiesz przez dualizm?
Zakres myślenia dualistycznego stanowi odbicie poziomu zaawansowania danego społeczeństwa. Natomiast o ewoluowaniu świadczy dążenie do jedności, nie podzielności.
Dlaczego? Dlaczego miarą jest jedność?
Ponieważ jedność to prawda. Podzielność to złudzenie. Dopóty społeczeństwo postrzega siebie jako podzielone – złożone z odrębnych jednostek – dopóty żyje w iluzji.
Na twojej planecie całe życie wyrasta z podzielności, opartej na dualizmie.
W swoim przekonaniu stanowicie odrębne rodziny czy klany, zebrane w oddzielne regiony czy stany, skupione w oddzielnych narodach czy państwach, obejmujących odrębny świat czy planetę.
Wyobrażacie sobie, że wasz świat jest jedynym zamieszkanym światem we wszechświecie, wasz naród zaś najświetniejszym narodem na świecie, wasz stan najlepszym w kraju, a wasza rodzina najwspanialsza w całym stanie.
Wreszcie, uważacie każdy z osobna, że jesteście lepsi od innych członków rodziny.
Co prawda, twierdzicie, że nic podobnego nie myślicie, ale zachowujecie się tak, jakbyście tak właśnie myśleli.
To, co naprawdę myślicie, znajduje odbicie każdego dnia w waszych społecznych decyzjach, politycznych rozstrzygnięciach, religijnych postanowieniach, ekonomicznych wyborach i indywidualnym doborze wszystkiego, od przyjaciół po wierzenia i stosunek do Boga. Czyli Mnie.
Tak się czujecie ode mnie oderwani, że sadzicie nawet, iż Ja do was nie przemawiam. Musicie zatem zaprzeczać prawdziwości własnego doświadczenia. Doświadczacie Jedności ze Mną, ale nie chcecie w to uwierzyć. W ten sposób odgradzacie się nie tylko od siebie nawzajem ale i od własnej prawdy.(...)
(...)WRI (skrót WRI oznacza wysoko rozwinięte istoty – dopisek radka) żyją w jedności, w głębokim poczuciu współzależności wszystkich rzeczy. Ich zachowania motywowane są podstawowymi zasadami przewodnimi przyjętymi przez ich społeczność, będące Głównymi Sprężynami ich działania. Wasze zachowania również motywowane są podstawowymi zasadami przewodnimi przyjętymi przez waszą społeczność, będące Głównymi Sprężynami waszego działania.
Jakie zasady przyjęła społeczność WRI?
Pierwsza z nich brzmi: WSZYSCY STANOWIMY JEDNOŚĆ.
Na tej zasadzie wspiera się każda decyzja, każdy wybór, cała ,,moralność” i ,,etyka”.
Druga zasada przewodnia jest następująca:
WSZYSTKO, W RAMACH JEDNOŚCI, JEST ZE SOBĄ POWIĄZANE.
W myśl tej zasady, żaden z członków społeczności nie odmówi drugiemu czegoś z racji tego, że ,,miał to pierwszy” czy stanowi ,,jego własność” czy ,,jest tego mało”. Współzależność wszystkich żyjących bytów w obrębie biosystemu jest uznawana i respektowana przez wszystkich. Względne potrzeby wszystkich przedstawicieli poszczególnych gatunków utrzymywane są w równowadze – ponieważ zawsze ma się je na uwadze.(...)

DEMOKRATYZM

samorząd składa się z grupy lub z grup osób, które podejmują decyzje. taka grupa decyzyjna nazywana jest ORGANEM SAMORZĄDU.

podstawowym organem każdego samorządu jest ZEBRANIE OGÓLNE, czyli zebranie wszystkich członków społeczności (wszystkich samorządowców). przy dużych społecznościach, gdy nie jest możliwe zebranie się w jednym miejscu wszystkich członków samorządu, organizuje się ZEBRANIA CZĄSTKOWE lub REFERENDUM. zebranie ogólne lub zebrania cząstkowe i referendum są FORMAMI DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ. do kompetencji najwyższej władzy samorządu należy decydowanie we wszystkich najważniejszych sprawach grupy tworzącej samorząd. zebranie ogólne lub zebrania cząstkowe i referendum posiada pozycje podmiotu władzy samorządu. pozycja podmiotu samorządu jest niezbywalna i przysługuje całej społeczności tworzącej samorząd.

wszyscy samorządowcy w formie demokracji bezpośredniej samodzielnie określają swoją rolę, określają cele i zadania, ustalają formy ich realizacji zgodnie z własną specyfiką i warunkami działania. samodzielnie decydują o przedmiocie działania, o zakresie działania, strukturze organów samorządu, podziale uprawnień pomiędzy organami samorządu. rozstrzygają o stosunkach wewnętrznych oraz o stosunkach zewnętrznych z podmiotami działającymi w jego otoczeniu.

przy dużych społecznościach tworzących samorząd konieczne jest dokonanie wyboru spośród wszystkich osób tworzących samorząd (wszystkich samorządowców), ORGANU PRZEDSTAWICIELSKIEGO, nazywanego RADĄ. organ przedstawicielski, czyli rada jest FORMĄ DEMOKRACJI PRZEDSTAWICIELSKIEJ. można ją nazwać ,,radą mędrców”. wówczas najwyższa władza w samorządzie, czyli wszyscy członkowie samorządu (wszyscy samorządowcy), w trakcie zebrania ogólnego, zebrań cząstkowych lub w formie referendum przekazują organowi przedstawicielskiemu, czyli radzie, część swoich praw do podejmowania decyzji w określonych sprawach. podmiotowość podstawowego organu samorządu, czyli wszystkich członków społeczności (w formie zebrania ogólnego, zebrań cząstkowych lub referendum) polega na tym, że podstawowy organ samorządu może uchylić, czyli unieważnić każdą uchwałę rady – organu przedstawicielskiego lub odwołać ten organ przedstawicielski i wybrać nowy.

organ przedstawicielski powinien spełniać w stosunku do tej społeczności rolę organizatora działalności samorządowej i wykonawcy uchwał podejmowanych w formie demokracji bezpośredniej. możliwość działania organu przedstawicielskiego uzależniona jest od aprobaty jego działań przez społeczność tworząca samorząd. tylko przed nią rada jest odpowiedzialna za swoje działania.

członkowie rady nie tworzą klubów politycznych, czy jakichkolwiek frakcji. niektóre sprawy omawiają i opiniują tylko w roboczych komisjach problemowych. przy większych społecznościach samorządowcy tworzą administracyjny organ wykonawczym (administracja samorządowa).

w stosunkowo nielicznych społecznościach, w których występuje tylko forma demokracji bezpośredniej jaką jest zebranie ogólne wszystkich samorządowców, zasada demokratyzmy może być realizowana najpełniej. w miarę jak powiększają się społeczności tworzące samorząd i pojawienia się organu przedstawicielskiego, zasada demokratyzmu ulega osłabieniu, ponieważ następuje podział władzy pomiędzy organami samorządu. osłabieniu ulega związek organu przedstawicielskiego z całą społecznością. może pojawić się zjawisko alienacji, czyli wyobcowania się rady. inaczej mówiąc, członkowie rady zamiast zaspokajać potrzeby i pragnienia całej społeczność zaczynają bardziej dbać o interesy tylko pewnej grupy lub tylko członków rady, odstępując od zasady równości w traktowaniu wszystkich członków wspólnoty.

samorząd cechuje się jednością bezpośredniej i przedstawicielskiej formy demokracji, zawsze jednak pozostając bliżej formy bezpośredniej. właściwe połączenie obu form demokracji zapewnia danej społeczności rzeczywistą pozycję podmiotu samorządu, a jego reprezentacji (rady) rolę organu realizującego uzgodnione interesy całej społeczności.

ważnymi elementami demokratyzmu są:

sposób zgłaszania kandydatów do rady

przy małych społecznościach kandydatów zgłasza się na zebraniu wyborczym. jest to okazja do prezentacji kandydatów, wyrażenia potrzeb i pragnień wyborców oraz przeprowadzenie dyskusji o nich. kandydaci do rady są zgłaszani indywidualnie, a nie zbiorowo przez komitety wyborcze wyborców zorganizowane hierarchicznie jak w wyborach politycznych. kandydaci do rady kandydują w swoim własnym imieniu, a nie jako kandydaci jakiejś grupy. w samorządzie nie ma komitetów wyborców i tzw. ,,lokomotyw” wyborczych, czyli osób znanych, które zapracowują na wynik wyborczy innych kandydatów, ponieważ jest to niezgodne z zasadą odpowiedzialności za siebie. każdy kandydat indywidualnie prowadzi swoją kampanię wyborczą na własny rachunek, za swoje pieniądze i na własną odpowiedzialność. nikt jednoosobowo nie ustala kolejności na liście kandydatów komitetu, ponieważ nie ma komitetów wyborców i wspólnych list kandydatów, tak jak to ma miejsce w wyborach politycznych.

system wyborczy do organu przedstawicielskiego (rady)

stosowane są zasady wyborcze – powszechności, bezpośredniości, równości, proporcjonalności i tajności wyborów przy nieograniczonej ilości kandydatów. wyborcy głosują na konkretną osobę z imienia i nazwiska, a nie na listy wyborcze. przy większych społecznościach stosuje się podział wyborców na okręgi wyborcze i ustala ilość mandatów przypadających na jeden okręg. mandat radnego otrzymuje osoba, która otrzymała najwięcej głosów.

okres kadencji rady

prawidłowej pracy organu przedstawicielskiego sprzyja możliwie krótki okres kadencji, zapewniający rotację wybieranych tam osób. długi okres kadencji lub wielokrotne wybieranie do rady tych samych osób sprzyja alienowaniu się tych osób. częste wybory umożliwiają ocenę pracy radnych kończących swą kadencję. takie rozwiązanie sprzyja egzekwowaniu przez wyborców odpowiedzialności radnych za podjęte decyzje. umacnia poczucie odpowiedzialności przed swymi wyborcami nowe wybieranej reprezentacji samorządowców do rady.

charakter mandatu radnego

otrzymany mandat radnego ma charakter imperatywny, co oznacza, że radny nie może prezentować na zebraniach rady tylko swoich własnych opinii, zabiegać o realizacje tylko swoich potrzeb i pragnień. mandat ten daje możliwość do prezentowania opinii, potrzeb i pragnień wyborców, aby je zaspokoić. imperatywność mandatu jest gwarantem utrzymania stałej łączności pomiędzy organem przedstawicielskim a wyborcami, np. poprzez dyżury radnego, spotkania z wyborcami, badanie preferencji wyborców, itd.

sposób uzgadniania potrzeb, które będą zaspokajane

organy samorządu mogą organizować zebrania z wyborcami, przeprowadzać konsultacje, badanie opinii publicznej (np. w formie ankiety), aby poznać ich preferencje dotyczące tego, jakie potrzeby powinny być zaspokajane i w jakiej kolejności. mogą negocjować z poszczególnymi grupami te sprawy.

tryb podejmowania decyzji

organy samorządu mogą podejmować decyzje na dwa sposoby. zgodnie z tym jak organ samorządu to określi w konkretnych sprawach. decyzje mogą być podejmowane na ZASADZIE WIĘKSZOŚCI. wola większości głosujących przy udziale w głosowaniu co najmniej 50% osób posiadających prawo do głosowania (kworum), jest decyzją. wyrażona wola mniejszości głosujących nigdy nie jest decyzją. druga zasada, to ZASADA JEDNOMYŚLNOŚCI głosujących przy udziale w głosowaniu co najmniej 50% osób posiadających prawo do głosowania (kworum), jest decyzją. w ten sposób podejmowane są niektóre decyzje w unii europejskiej. decyzje samorządu dotyczą wszystkich członków społeczności (wspólnoty), grupy osób lub jednej osoby.

sposoby kontrolowania pracy radnych i rady przez wyborców

każdy samorządowiec, czyli członek samorządu ma prawo uczestniczyć jako obserwator na zebraniu rady. ma prawo zapoznać się z uchwałami rady. ma prawo odwołania się od uchwał rady. ma prawo wnioskować o przeprowadzenie kontroli lub odwołać się do sądu.

tryb odwołania radnego lub rady

wyborcy mogą w formie referendum (głosowania) odwołać radnego lub całą radę.

reasumując to co napisałem powyżej można ułożyć taką definicję samorządu.

SAMORZĄD – TO WYODRĘBNIONA I ODDOLNIE ZORGANIZOWANA NA ZASADZIE POWSZECHNEJ PRZYNALEŻNOŚCI GRUPA SPOŁECZNA, WSPÓLNIE DECYDUJĄCA O SWOICH SPRAWACH W FORMIE DEMOKRACJI BEZPOŚREDNIEJ I EWENTUALNIE PRZEDSTAWICIELSKIEJ, STOSUJĄCA ZASADY SAMODZIELNOŚCI, SAMOFINANSOWANIA, RÓWNOŚCI, WOLNOŚĆ, JAWNOŚCI, GODNOŚCI, SOLIDARNOŚCI I ZASAD DEMOKRATYZMU.

spośród struktur społecznych na planecie ziemia najbardziej zbliżonych do tak określonego modelu samorządu, jest samorząd terytorialny w szwajcarii, kibuce w izraelu, komuny tworzone przez hipisów i samorząd miasteczka auroville w indiach.

http://en.wikipedia.org/wiki/Auroville

http://www.auroville.org

http://www.sztukakrajobrazu.pl/auroville.htm

http://rzeczy.net/czytaj_271_1.php

oraz wioski ekologiczne:

TAMERA (PORTUGALIA) http://www.tamera.org

FINDHORN ( SZKOCJA) http://www.findhorn.org/index.php?tz=-120

ZEGG ( NIEMCY) http://www.zegg.org

DAMANHUR ( WŁOCHY) http://www.damanhur.org

internetowy katalog społeczności intencjonalnych http://directory.ic.org

demokracja to nie system parlamentarny z wieloma partiami politycznymi, ponieważ jest to systemem politycznego sprawowania władzy mniejszości nad ogromną większością. demokracja to władza ludu, to ludowładztwo, to udział wszystkich w sprawowaniu władzy. demokracja to sfederowane samorządy, to sieć samorządów obejmująca wszystkie dziedziny działalności ludzi.

myślę i czuję, a więc istnieję.

radek

zapraszam do dyskusji o definicji samorządu.

Re: SAMORZĄD OBROŃCÓW PRAW ZWIERZĄT.

PostNapisane: 28 maja 2009, o 19:30
przez ais
hej, ale jaki sens bylby w powolywaniu takiego samorządu? czy nie bylaby to niepotrzebna biurokracja, ktora by nas tak pochlonela i organizacyjnie i finansowo, ze nie b yloby mozliwosci robic niczego poza papierkami i bilansami?

zauwaz, ze np takie samorządy zawodowe oparte sa na kapitale, w skład wchodzą jednostki, ktore generuja duze zyski, samorządy maja duze dochody, samorząd poza tym decyduje, czy dopuscic np taka jednostke do dzialanosci, wprowadza egzaminy itd.

czemu by mial sluzyc nasz samorzad, czy nie byloby to tak naprawde zniszczenie naszej dzialalnosci? z czego by sie samorzad utrzymywal? dotacji dostac nie moze. oplacac by go musieli czlonkowie, a czesto nie maja pieniedzy nawet na wlasne organizacje.

oczywiscie zorganizowanie, zebranie do kupy wszystkich organizacji w jakims jednym ciele byloby sensowne przy prowadzeniu rozmow z rządem czy samorządem terytorialnym, to jest jakas mysl, ale to sie przeciez w obecnych warunkach nie utrzyma.
Ktos, kto by tym zarządzał, musialby przestac dzialac w swoich dotychczasowych organizacjach, bo nie dalby rady dzialac na kilku frontach, nikt z nas nie jest terminatorem. czyli jednostki najbardzej obrotne zajelyby sie biurokracja i koordynacja wielu organizacji, ktore czesto powstaja i zaraz upadaja. bylby potem taki sam problem jak ze zbieraniem skladek czlonkowskich w kazdym stowarzyszeniu, masa frustrujacej roboty papierkowej.

a zrodlem problemow jest nastawienie spoleczenstwa i kiepskie finansowanie organizacji (zarowno przez darczyncow prywatnych jak i instytucjonalnych, fundusze i dotacje), od tego sie zaczyna ta równia pochyła. Mieszkamy w biednym kraju i poki kraj jest biedny, to nasze pole dzialania bedzie najbiedniejsze.