Re: Wybiórcze oburzenie, czyli etyka a sztuka
rzeźby, obiekty, animacja/instalacja
Galeria Entropia - 16.04.2010 do 07.05.2010
Wrocław ul.Rzeźnicza 4
W tytule wystawy spotykają się, by nie powiedzieć czyhają na siebie dwa elementy, światy, wymiary: zwierzęcy i racjonalny.
W przestrzeni galerii pojawiają się niepokojące, hybrydalne postaci składające się na gabinet - bestiarium, czy też muzeum historii nienaturalnej zanurzone w konfabulacjach przeszłości projektowanych w mroczną przyszłość, w której być może wygasną ludzkie kryteria.
Postaci naturalnych rozmiarów- rzeźby/obiekty wykonane z żywicy, sylikonu, cementu, skór zwierzęcych i wirtualne stwory - kolaże z animacji na DVD, są zmutowanymi konstruktami symbolicznej aktywności wielu kultur. Łączą w sobie cechy zwierzęce, ludzkie i nieludzkie, są zwierzo-człeko-upiorami zbiorowej wyobraźni ludzkości, oblegającymi pustelnię św. Antoniego, wypełzającymi spod biurka , przy którym zasnął rozum, na którym skłonił głowę rysownik Goya, kłębiącymi się w mrocznych salach projekcyjnych.
Artur Malewski (...) W swoich pracach systematycznie podejmuje też temat antropologiczno-kulturowej relacji człowiek - zwierzę. Artysta w swojej twórczości tropi i bada problem niejasnej relacji i związków człowieka z naturą, podejmując próbę uwidocznienia i upublicznienia ambiwalentnej ludzko-zwierzęcej więzi, pełnej napięć i sprzeczności. Wykraczając poza to, co ludzkie, ku temu, co zwierzęce, wykracza on zarówno ku zwierzęciu, jak i ku temu, co zwierzęce w człowieku – ale odkrywa także to, co ludzkie w zwierzęciu. Artysta często w swoich realizacjach umieszcza postacie o dwoistej tożsamości, nie mieszczące się w granicach jednego gatunku, odpychające, budzące wstręt, i jednocześnie fascynujące, paraliżujące wzrok widza.
Więcej na tej stronie.